Per Ignasi Riera.
DESTAPAR LA PLOMA, DESTAPAR EL CERVELL
Trobada regular del Associats de la Estilogràfica de Barcelona, dissabte 25 de Novembre 2023, a la seva seu a la Casa del Entremesos de Barcelona
“ A mà o a màquina” a càrrec de la Psicopedagoga Mar Castells.
Anàlisi raonada dels avantatges que porta a les edats més tendres l’aprenentatge de l’escriptura a mà per un desenvolupament harmònic del cervell.
Comença una original reflexió col·lectiva pautada per Mar Castells que abans de començar va voler que les cadires no tinguessin la disposició clàssica de les conferencies en fileres, les va disposar en ferradura al vol dels murs de la sala.
Va ser una mica de tot, una xerrada, una conferència, un col·loqui, una taula rodona, un brain storming, que va activar preguntes i respostes a tots els assistents.
En rotllana com en una informal trobada quasi tothom va participar amb interès.
La fórmula no té res d’innocent ni d’improvisació, sap treure d’un format fresc i poc estàtic una participació fluïda.
Llança de cop una pregunta retòrica: Som al 2014. És veritat que Finlàndia ha tret dels seus programes educatius l’aprenentatge de l’escriptura a mà?
La notícia corre per tot el mon com un tsunami, tothom hi diu la seva, com en el jocs dels disbarats el propi rodolar per les redaccions dels medis, el fet basic és va desbaratant. Alarma general¡
Ja han coronat la tecla com a nus gordià de l’escriptura al infants de Finlàndia? … la pregunta obre un debat que vindrà bé per fer una reflexió sobre les bondats de l’escriptura tradicional en veure les orelles al llop del teclat.
En realitat, matisant, hi hagué un desmentit, el fet és que l’aprenentatge obligatori de la lletra escrita a mà en cursiva o seguida o lligada, no serà atès o reglat, però si la deslligada, com en diem aquí en majúscules o de caixa alta.
El rebombori va afavorir que es poses d’actualitat la necessitat de no perdre mai la pràctica de l’escriptura manual.
Escriure a mà comporta una activitat cerebral on hi participen els quatre lòbuls a l’hora. Parietal, occipital, frontal i temporal. Destapar la ploma és un acte que crida a l’atenció a la concentració que activa el cervell posa a punt una sèrie d’accions no cal dir que la reflexió, el pensament, sinó també la gestualitat, el ritme, tot plegat des dels tres anys conforma als infants una sèrie d’automatismes d’enorme transcendència en la seva formació.
A cop de tecla o a mà ?
Els assistents prenen la paraula i flueixen les idees
- Escriure amb teclat es robòtic
- Agafar el ratolí o la ploma la diferencia entre un ballet i una presó
- A mà no hi ha cap lletra igual i tothom té la seva que l’identifica
- El mòbil va corregint, fins i tot és creatiu i escriu el que vol
- El dispositiu amb teclat no té en compte el requadre, la distribució del text
- Primer a mà planifiques, després executes la tasca
- Facilita les connexions neuronals de l’aprenentatge
- Tenir a la mà una bona ploma estilogràfica, ben executada i fiable és sensual
- Tu ets la plasmació del que escrius, llegir una carta és com sentir aquella veu
- Escriure amb la vella “plumilla d’acer” i mànec era una tortura
- La desaparició dels tinters dels pupitres facilita l’ús de l’estilogràfica
- Algunes cal·ligrafies descurades anomenades de metge son il·legibles
- Es donen classes de mecanografia, no de cal·ligrafia, tant o més necessària
- La grafologia existeix, cada manuscrit retrata la personalitat del autor
Cal recalcar que fem molta incidència en la necessitat de no perdre en l’edat infantil, quan el cervell es mes plàstic, l’aprenentatge de l’escriptura a mà. Cal fer propostes modernes, originals perquè l’estilogràfica sigui valorada en les etapes educatives.
Es demana als assistents quines propostes cadascú pot suggerir per aconseguir aquests objectius, i es visualitzen amb notes adhesives que s’enganxen a la paret.
Els adults tenen una situació diferent dels adolescents, dels aprenents que estan formant-se. Es dona el cas que una persona que ha fet una bona formació en cal·ligrafia faci servir tècniques molt modernes com dictar a un reproductor i per medi del Drive aquest li doni per escrit
Iniciem la mà als tres anys, i a quart de Primària ja tenim escriptura autònoma. Un objectiu clau és mobilitzar a la comunitat educativa.
L’escriptura amb ploma estilogràfica estructura el pensament i millora la memòria. Reforça constància i perseverança. Pot semblar una evidència molt suada però qui llegeix molt i escriu molt ho sol fer bé, funciona la memòria visual.


El catedràtic de neurociència David Bueno està fent recerca respecte de la permeabilitat del cervell dels infants als diferents aprenentatges en edat de començar a escriure. La incorporació de les noves eines tecnològiques cal estudiar-les en perspectiva d’uns trenta anys, encara no ha tret conclusions definitives del pas dels menuts a la tecla, però marca una tendència clara, no anem gaire bé. L’escriptura a mà millora la memòria, l’aprenentatge i la coordinació.
Al 2021, la Universitat Noruega de Ciencia i Tecnologia, fa unes proves per veure si l’escriptura manual fomenta l’activitat cerebral i ajuda a l’aprenentatge, consisteix en fer escriure a diferents infants indistintament a mà o amb teclat noms variats. Tots ells estan connectats a un electroencefalograma d’alta densitat. Els resultats publicats a la Revista : Frontiers in Psichology, determinen que en l’escriptura manual hi ha un augment de l’activitat de les ones theta, cosa que no passa quan fan servir el teclat
Victor Cerrudo és autor de Manual práctico para enseñar a leer y escribir, un
llibre amb moltes preguntes i moltes respostes mesurades. Una de les bàsiques és que la lletra amb sang no entra. Incitar al nen a tenir curiositat per l’escriptura és una tasca bàsica que rau en les tècniques del joc.
Per cloure ens passa un curt vídeo de una psicòloga mediàtica Marian Rojas Estapé doctora per la Universitat de Navarra, neta del enyorat economista Fabià Estapé on en pocs minuts fa una síntesi clara del que ha volgut trametre la Mar Castells en aquesta singular, profitosa trobada.
Una darrera pregunta ens fa la Mar, perquè vas triar tu l’estilogràfica ?
Algunes imatges de la trobada.

👍va esta molt interesant asistiri😊
🖋️
Resum molt interessant i un tema enfocat de manera Genial